Monday, May 16, 2011

soal jodoh..

arini aku tertarik nk ckp pasai ni.. ttba ja idea membuak2 soh dlepaskan dalam blog aku ni..hurm, tp kalo ckp pasai jodoh ni aku sangat sedihh..xpela myb Allah dh ada plan tbaik utk aku,sapa tau..

act jodoh ni seperti rezeki, sbb ia telah ditentukan. Namun, kita sbg manusia yg kerdil kt atas mka bumi ni tidak tahu apa yang telah ditentukan oleh Allah. Dengan berpegang pada hakikat itu kita diperintahkan-Nya agar berusaha.

"Carilah jodoh yang baik, carilah rezeki yang baik dengan jalan yang baik juga. Siapa jodoh kita? Berapa banyak rezeki kita? Dan bila? Itu bukan kerja kita. Itu ketentuan Allah. Milik kita hanya usaha." btul tu!

smoga aku mendapat suami yg soleh,amin..


Jadi, kalo nk dapat jodoh yg baik kna lah jd baik dulu kalo x Allah xkata lah dalam surah An-Nur ayat 26
"perempuan yg baik adalah utk lelaki yg baik" kn?? lgpon Allah pasti tidak akan mengecewakan kita kalo kita selalu berdoa pd Dia agar dkurnaikan seorang lelaki yg soleh utk bimbing kita 1 masa nnt xgitu..hurm..
so skrg ni aku mmg xdak feel nk bercnta dh,yg lepas tu biaqlah sbg iktibar kn. lgpon jodoh tu akan datang sndri nnt bezanya cuma cepat @ lmbat ja yg penting aku kna usha utk perbaiki diri aku yg lemah ni kalo nk dapat yg terbaik mstla kna jd yg terbaik dulu kn.. 


hurm,sapa pon laki yg kita pilih tu,sbaiknya buatla smbyg istqrah dulu mntk petunjuk dari Allah,lgpon Allah tu Maha Mengetahui,mgkin pada pndgn kita dia tu nmpk baik,bguss n suma perfectlah sbb time tu dlamun cnta lg dtmbah pulak dgn syaitan yg sllu bg support soh ikot pe dia ckp! nauzubillah.. pdhal kita xtau sifat dalaman dia cmna mgkin dia ni kurang menitikberatkan pasai agama ke, terlalu sosial ke sapa tau kn,tp Allah tu lbh mgthui sgla2nya.. mgkin bila putus tu Allah nk bg kita sedaq yg kita dh tlalu khayal n hayut dgn tipu daya dunia smpai lupa pd Dia kn jd xyahla nk sedih2 manusia yg mgalami nsib yg sama spt aku, tu mknanya Allah sayang pd kita sbb tu Dia tarik kita blik utk sedarkan kita yg kita ni dh jauh myimpang dgn tipu daya syaitan tu (dtuju khas pd aku la kn) so pe tndkan kita?? sedih?? xyah la! byk lg yg perlu kita pikirkan..kita masih muda byk cabaran lg yg Allah nk uji kita nk tgok kuat x iman kita ni pd Dia..pepon aku amat bersyukur bab Allah masih sayangkan aku..trima kasih ya Allah =)

inilah yg aku harapkan,amin =)



No comments:

Post a Comment