Monday, July 11, 2011

teringin nk buat,kihkihkih..

ok nk cita ckit pasai xtvt semalam,hehehe.. semalam bru 1st day aku posa sunat blik stelah skian lama aku duk melantak je keja,hehe.. so mcm biasa ah dh posa ni teringin nk mkn mcm2 pdhal baru shari posa,kihkihkih..cmna ah nk posa sbulan nnt..sblum terlupa kejapnya masa dh nk posa dh!!! yeah!! leh buat smbyg tarawih =p rndu lak nk p smbyg tarawih pdhal kt mtrx dulu leh kira dgn jari je brp kali aku p,haih!! trok toi..tp insyaAllah kali ni aku akn wat penuh kalo xdak aral melintang,hehehe..poyo je ayat!

oklah tnpa buang masa aku pon bukaklah internet duk cari resipi nk buat pak tongko!
cmni ah rupa dia!
act pak tongko ni bhsa kuih org utara ,kalo org blah selatan ka timur ka depa pggil pa aku pon tataw la kn..so jmpa lah! apa lg mula lah xtvt merepek skali lg,hehehe..kali ni bekerja dgn sppu aku lak bab kak aku p keja,selamat! hurrmm,org sllu mkn bnda ni time pg @ ptg ja bab kn tgh panas2,woooiihh best mkn! dsertai dgn angin sepoi2 bhsa lak,lg syok mkn! n kalo nk lg best cicah dgn kuah kacang,alah yg mkn dgn sate tuh! baru urmmmpp! so kalo nk try boleh lah buat..kt sini aku bg cara2 nk buat pak tongko kalo teringin nk mkn lah,leh buat time bkak posa nnt..=)

  • 300g tepung gandum
  • 3 sudu besar gula pasir
  • 2 sudu besar mentega
  • 1 biji telur
  • 2 sudu teh yis
  • 50-75 ml air
  • secubit garam
  • kuah
  • 3 genggam kacang tanah- goreng tanpa minyak, buang kulit dan blander
  • 4 tangkai cili kering - digoreng dan blender bersama kacang
  • garam, gula dan asam jawa
  • 3/4 cawan air panas - ikut suka, jika tak mau pekat boleh tambah air begitulah sebaliknya

Cara-cara

  1. pak tongko - campur semua bahan kecuali air dan gaul dengan tangan sekejap.
  2. masukkan air dan uli hingga licin, perap 30 hingga 45 minit

  3. Paktongko1
    canai pak tongko lebih kurang 1cm tebak dan potong dengan pisau mengikut bentuk kesukaan anda
  4. panaskan minyak, dan goreng seperti menggoreng kuih donat.
  5. kuah- campur semua bahan dan kacau hingga sebati
  6. Jika tak suka kuah ini bolehla di makan begitu saja ataupun cicah kari atau lain2 pencicah 
***** ok arini buat daging masak lada hitam! hehehe,aku mmg teringin nk mkn sbb dulu masa kt mtrx asal mkcik kafe tu buat je, hbs.. smpai xmenang tgn mkcik tuh..so rndu lak dging masak lada htam ni,jd aku pon buat lah,alhamdulillah kali ni jd!! yeyyy!! =p tp xbuh lada htam byk sgt lah sbb nnt berasap telinga! aku lak dh la xmkn pedass sgt,nnt cian lak kt adik2 aku nk kna basuh lu baru leh mkn..pepon arini ttba mood malas bertukar jd rajin ckit,knp tah! hehehe..bguslah cmtu kn~~
nilah daging lada masak hitam! hahaha..

No comments:

Post a Comment